Bauers Blog

Blogger om kirke og teologi

Mit billede
Navn:
Sted: Køge, Denmark

Stud. theol. på Københavns Universitet. Gift med Simon. Mor til lille Alberte. Menighedsrådsmedlem i Køge Sct. Nicolai sogn.

mandag, januar 09, 2006

Rohdes mediestunt

Jens Rohde (V) har åbenbart følt sig overset i en periode, efter hans optræden på landsdækkende TV, hvor han fik frigjort sin indre rockstjerne.

Rohde giver den gas. (www.dr.dk/showtime)


Weekendens store overraskelse fra den kant var udmeldelsen af folkekirken. Rohde kunne, var forklaringen, ikke længere være medlem af en kirke, der rummer det såkaldte præsteinitiativ.

Under overskriften 'Der er stadig ikke plads i herberget' har mere end 200 præster taget bladet fra munden. De mener ikke, at Danmark med den asyl- og indvandrerpolitik, der føres, efterlever evangeliet.

Man kan mene om det, hvad man vil. Personligt synes jeg det er en præsts suveræne rettighed at fortolke evangeliet som han/ hun lyster. Derfor er folkekirken også den vel nok bredeste organisation, vi har i landet.

I en head-to-head debat i DR, satte den århusianske biskop, Kjeld Holm, hovedet på sømmet overfor Rohde: Der har været masser af andre lejligheder, hvor præster har 'politiseret', som Rohde kaldte det, hvorfor kommer udmeldelsen først nu, og hvorfor først så mange dage efter juleprædikenerne?

Biskop i Århus, Kjeld Holm.


Svaret fra Rohde var mildest talt kikset. Kjeld Holms spydige kommentar: 'Da Jens Rohde legede rockstjerne på nationalt TV, holdt jeg jo ikke op med at betale licens, jeg slog væk!'

1 Comments:

Blogger conny said...

Jens Rohde - ja hvad er han for en fyr? I starten var han for mig bare endnu en VU'er, der tonsede frem med sine liberale synspunkter - og så ovenikøbet fra en magtfuld post. Så kom hans optræden i TV - det blødte lidt op på min betonopfattelse af manden. Og nu viser det sig sørme, at han står frem som kristen! Lige som det er tilfældet med de fleste andre mennesker, må jeg nølende indrømme, at der er flere sider af ham.
Men jeg kan ikke holde op med at synes, at det hele er lidt påtaget. Og ligesom du, Bauer, synes jeg, han virkede lidt kikset i det der tv-interview.
Og basalt set er det jo en slatten holdning, at man ikke "må" blande politik og kristendom. Politik påvirker jo alle og hele ens liv - ellers er det jo ikke politik. Det påvirker altså også præsternes hverdag, og hvis de mener noget med at være præst - og det skulle jeg mene, de gør - så må de jo også forholde sig til politik. Man skal passe på, at det ikke ender med at være hyggesnak, der kommer fra prædikestolen.

10:50 PM  

Send en kommentar

<< Home